על כל לא יגיע מה כן!

כבעלי כלבים אנחנו רוצים לאפשר לכלב שלנו את הכי טוב שיש- לשחק, ליהנות ולפרוק אנרגיה

השאלה האם נתינה ללא גבולות היא המתכון ל"זוגיות" מושלמת?

מערכת היחסים שלי עם הכלב שלי, בדומה למערכות יחסים אחרות בחיינו, מצריכות גבולות על מנת ליצור תחושת רוגע ותקשורת נכונה ובריאה.

אפשר לראות זאת בצורה הכי טובה בגידול ילדים: מצד אחד אני מאפשרת לילד לחקור ולגלות עולם חדש שאיננו מכיר, לשחק ולפתח את המחשבה ולאפשר לו לגלות ולהבין בעצמו איך הדברים עובדים, ומצד שני מציבה גבולות במקומות שבהם אין מקום לפשרה.

אין ספק שילדים נולדים ללא פחד והניסיונות שלהם לחקור ולהכיר דברים חדשים עלולים לסכן אותם, לכן חשוב להיות ה-"יד המכוונת" כבר בשלבי מוקדמים. בנוסף, ילד צריך לדעת שבעולם קיימים חוקים ונהלים שעל פיהם יש לנהוג ועל כן מתן גבולות הכרחית ביותר.

במילים אחרות, הצבת גבולות הכרחית והינה חלק בלתי נפרד מגידול הילד ליצירת מסגרת נכונה ובריאה.

בחינוך הכלב קיים דמיון רב בין הדברים, וקיימת חשיבות גבוהה למתן גבולות ברורים כבר משלב הגורות. אך כלבים מתקשרים אחרת, ולא ברור איך אפשר להסביר לכלב מה מותר ומה אסור – איך ניתן להסביר לכלב לא לאכול את הגרביים ולא לחפור בעציצים ולא לעלות על הספה…ולא ולא ולא..

חשוב שתדעו שכלב מבין את המילה "לא"  רק כשהיא נאמרת בזמן המעשה.

אם חזרתי הביתה ואני מגלה להפתעתי שהכלב קרע את הספה לגזרים- שום צעקה או מבט מאיים על הכלב לא יעזור לו להבין מה הוא עשה לא בסדר.

כדי שהכלב יבין שטעה, יש "לתפוס אותו על חם" בשעת מעשה ובזמן זה ניתן לומר לכלב "לא" והכלב יכול להבין מה הפעולה האסורה. בכל מצב אחר שהמעשה כבר נעשה, יש לנשוך שפתיים ועם כל הקושי להמשיך הלאה מאחר והכלב חי בזמן הווה וכל צעקה שנעשית בתזמון שגוי, הכלב עלול לקשר את הפעולה שנעשתה באותו הרגע לשגויה.

בנוסף, חשוב לנתב את הכלב לפעולה אחרת רצויה ע"י נתינת תחליף למעשה האסור.

למשל, במקרה שבו הכלב נתפס על חם עם הגרב בפה, נגיד לא את המילה "לא" ונגרה אותו עם צעצוע שלו ( חבל/ כדור/ בובת סקיני ועוד..) באמצעות יצרת תנועה עם הצעצוע וקולות שיגרמו לצעצוע להראות אטרקטיבי יותר עבורו. במצב זה גם העברנו את המסר מה לא נכון וגם נתנו חלופה אפשרית ושווה בשבילו.

 

 

מאמרים נוספים