הכלב הפסיק לאכול, מה אפשר לעשות?

קיימים מקרים בהם הכלב הפסיק לאכול את האוכל שלו

מה לא בסדר? אולי הוא חולה? אולי האוכל כבר לא טעים לו והגיע הזמן להחליף? אולי זה סתם בעיה חולפת…מה עושים?

האם כל כלב עלול להפסיק לאכול?

כלבים מתחלקים ל-2 קבוצות עיקריות:

1) כלבים בעלי "פוד דרייב" גבוה, שמחסלים את כל הארוחה בלי להשאיר פירור בשנייה שהאוכל מוגש להם בקערה

2) כלבים שאוכלים בשביל לשרוד ולא מעבר לכך – האוכל לא מספיק מעניין עבורם.

ולכל אחד מהכלבים יש את האפשרות להפסיק לאכול את האוכל שמוגש להם, מדוע?

ישנן 4 סיבות מרכזיות שבגללן הכלב הפסיק לאכול:

סיבה 1- הסיבה הבריאותית:

ייתכן והכלב אינו חש בטוב וכל המשאבים שלו בגוף מכוונים להילחם בווירוס או בחיידק ואין לו כוחות מעבר לכך לבזבז על עיכול המזון בגוף. ייתכן והחיידק שוכן בתוך חלל הפה וכל התעסקות של הכלב עם הפה כואבת ולא נעימה לו ולכן הוא מהסס לאכול או נמנע לחלוטין.

סיבה 2- צורך בפריקת אנרגיה:

כלבים שונים בעלי רמות אנרגיה שונות. חשוב ביותר לאפשר לכלב לפרוק אנרגיה באופן עקבי ומספק עבורו ובהתאם לכך לייצר רוגע ושלווה ולהעלות לו את מצב הרוח. פריקת אנרגיה משפיעה על מערכת היחסים שלי עם הכלב ובנוסף מונעת הרס מיותר בבית- "כלב עייף הוא כלב מאושר".

ניתן לצפות במאמר קופר לא! 9 עצות כיצד נמנע מהכלב שלנו להרוס את הבית לצורך כך.

סיבה 3- מצב נפשי ירוד:

כלב יכול לחוש תחושות של מתח או דיכאון נפשי שעלול לנבוע משינויים סביבתיים כמו מעבר דירה, שינוי התא המשפחתי (הבאת תינוק), התנתקות לזמן ממושך מהטריטוריה הקבועה של הכלב (טיול ארוך) ועלולים לנבוע מעניין רגשי כמו חוסר זמן עם הבעלים או חוסר תשומת לב מצידו, לחץ או מתח.

סיבה 4- פינוק יתר:

במידה והכלב מביע תאבון לחטיפים ושאר מאכלים מלבד המזון היבש, הסיבה היא ככל הנראה תוצאה של פינוק. הכלב מקבל העדפה לחטיפים ושאר הצ'ופרים ומתחיל לעשות שרירים

מה אפשר לעשות כשהכלב מפסיק לאכול?

א) להיוועץ עם וטרינר:

במקרים בהם הכלב מציג התנהגות חסרת אנרגיה ואכילה מועטת שיכולה להעיד על מצב של חולי מומלץ ליוועץ עם וטרינר ולעשות את כל הבדיקות הנדרשות.

ב)  קניית מזון איכותי והחלפתו בהדרגה:

מומלץ לבחור מזון איכותי עם מעט תחליפי חלבון והרבה בשר אשר משפיע על המצב הבריאותי של הכלב ועל איכות הפרווה.

אם הכלב מגיב טוב לאוכל, חשוב להתמיד בו ולהימנע מהחלפות שלא לצורך.

במקרה של החלפת מזון יש לעשות זאת בהדרגה.

ג) הפרדה במזון:

נבצע הפרדה מוחלטת בין האוכל של הכלב לאוכל שלנו. הכלב יכול להסתפק בסוג מזון ספציפי ואין לו את הצורך בגיוון של המזון כפי שקיים אצל בני האדם. כל עוד הכלב לא ידע מה הוא מפספס – הוא יאכל בהנאה.

בהנחה והחלטתם לפנק את הכלב באוכל שלכם – שימו לב לא לערבב זאת בשעת הארוחה אלא כפינוק לאחריה.

וכמובן- אם לא אכל תמנעו מלפנק.

ד) הורדת לחץ:

חשוב לאפשר לכלב לאכול באווירה רגועה ונינוחה ולכן נאפשר לו לאכול ללא השגחה וללא הסחות של בני הבית או חיות אחרות בבית ( אם יש….)

ה) הרטבה של המזון:

מזון רטוב לעיתים טעים יותר לכלב ולכן אפשר להרטיב מעט במים. חשוב לזכור ששאריות של מזון רטוב עלולות להעלות עובש ולהתקלקל ולכן כל מה שלא נאכל הולך לפח.

ו) צמצום כמות החטיפים:

נדאג שהכלב יאכל את המזון היבש שלו בלבד במידה והיה רגיל לאכול הרבה חטיפים או אוכל ביתי. כלב שרעב אוכל ולכן ייתכן והכלב ידלג על מספר ארוחות ולאט לאט יחזור בהדרגה לאכול (במידה ולא חשוב להיוועץ עם וטרינר ולוודא מצב בריאותי). חשוב לזכור שחטיף ניתן כחיזוק חיובי ולא במקום אוכל – נעדיף לשמור על מינון של עד 10% חטיפים ו-90% אוכל יבש לשמירה על בריאות הכלב.

ז) צורת הגשה מעניינת:

אם הכלב משועמם מצורת ההגשה של המזון, ננסה לגוון בקערה אחרת , נמקם את הקערה בגובה אחר, ניתן להגיש את המזון בצורה מעניינת של משחק במקום בקערה- ניתן לשלב עבודה עם טריקים וכשהכלב מבצע את התרגיל הוא מקבל את האוכל במקום צ'ופר או שניתן לזרוק את האוכל מחוץ לקערה במקום שלו וכך הכלב מחפש את הגרגירים והאכילה הופכת למעניינת יותר.

קערת האטה מעניינת כפתרון למקרה שהכלב הפסיק לאכול

ח) הקפדה על צחצוח שיניים:

כלבים רבים עלולים לסבול מאבנית בשיניים או עששת בחניכיים כתוצאה מחוסר צחצוח שיניים. כלבים הסובלים מבעיות בשיניים חשים בכאב בזמן האכילה ועל כן נמנעים מלאכול. הקפדה על צחצוח שיניים חשובה לבריאות הכלב ותורמת לריח פה נעים של חבריכם על ארבע. אם אנו מריחים ריח רע מפיו ונעשה שינוי באכילה חשוב לפנות לווטרינר לבחון אם נדרש טיפול שיניים.

ט) חיסון/ ניתוח:

במקרה שבו הכלב עבר הליך ווטרינרי כלשהו לאחרונה, יש סיכוי שהטיפול עלול להשפיע על רמת התיאבון של הכלב. במקרה זה ניתן להיות רגועים שזהו מקרה זמני ובר חלוף.

י) ארוחות מסודרות:

נדאג לסדר יום קבוע עם ארוחות בשעות קבועות. גורים (עד גיל שנה) זקוקים ל-3 ארוחות ביום וכלב בוגר ל-2 ארוחות בלבד במרווחים זהים. חשוב שנקפיד שמשך זמן הארוחה לא יעלה על 20 דקות. במידה והכלב לא אכל נרים את האוכל והכלב יצטרך להמתין לארוחה הבאה.

יא) טריות המזון:

מזון שחשוף לאוויר זמן ממושך עלול להתקלקל. חשוב לשמור על טריות המזון במקום קריר ולסגור את השק באופן הרמטי ככל הניתן.

 

לסיכום

באילוף כלבים בוגרים או גורים גם כשהכלב הפסיק לאכול, יש לפעול באופן עקבי, להתמיד בצורה שבה אנו פועלים ולהיות סבלניים גם כשקשה. ההתמדה מביאה בסופה פירות והרבה קשקושים בזנב.

מאמרים נוספים

על כל לא יגיע מה כן!

כבעלי כלבים אנחנו רוצים לאפשר לכלב שלנו את הכי טוב שיש- לשחק, ליהנות ולפרוק אנרגיה השאלה האם נתינה ללא גבולות היא המתכון ל"זוגיות" מושלמת? מערכת

קרא עוד »

אכילת צואה (קופרופאגיה)

כלבים מקיימים הרבה התנהגויות "לא הולמות" לטעמנו: כמו אכילת זבל מהרצפה, ליקוק משטחים מלוכלכים ועוד. התופעה המחרידה ביותר בעיני האדם היא אכילת צואה. מנהג זה

קרא עוד »